088 - 277 377 6

nlen

7 verschillen tussen recruitment games en assessment games

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen recruitment games en assessment games, en waarom is het belangrijk om die verschillen te begrijpen?

1. Doel: Marketing vs selectie

Daar waar een recruitment game eigenlijk een sourcing activiteit is, hoort een assessment game meer bij de recruitment en selectie fase.

2. Selecterend mechanisme: zelfselectie vs informed desicion

3. Hoe meet ik de effectiviteit: conversie vs validatie.

4. Bouwproces: grand design vs iteraties

5. Opbouw kosten: graphics vs kalibreren

6. Wie bouwt het: serious gaming studio vs test Publisher

7. Voor wie: early majority vs early innovators

Waarom is het belangrijk om dit onderscheid te maken?

Het ontwikkelen van een online serious game is over het algemeen niet goedkoop. Voordat je gaat investeren is het handig om te weten wat je ermee wilt bereiken. Wat is realistisch? Hoe ga je je budget besteden. Je bedrijf bij een grote doelgroep aantrekkelijk neerzetten op de arbeidsmarkt, hoge conversies van pre application naar application scoren en vervolgens ook gevalideerd kunnen voorspellen die succesvol gaat functioneren klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Dat is het dus ook. De industrie is zo ver nog niet. Het is wel de holy grail, maar wil jij die Indiana Jones zijn die dat risico gaat nemen?

Kan ik het een recruitment game en een assessment game combineren? Het antwoord is tweeledig:

  1. Waarom zou je? De toegevoegde waarde van een recruitment game op zichzelf kan al enorm zijn. Het voorspellen van succes kun je daarna met psychometrisch testing prima voorspellen. Daarin zit de winst. Maak het niet te complex, doe ervaring op en ontwikkel door is het devies.
  2. Als je met assessment gaming wilt gaan starten, bepaal eerst wat je wil gaan meten, hou het simpel, kies enkele een of hooguit enkele constructen en probeer die te valideren zodat je ook weet dat je zinvol bezig bent.

Cross-over effecten?

Dat kan, een assessment game kan ook leiden tot meer volume in de funnel. Zeker ook als de game een hoog fun gehalte heeft of echt relevante feedback aan je doelgroep terugkoppelt. Zie dat echter bij voorkeur als een bonus. Als je er bewust op gaat mikken zet je de kaarten te verdeeld in.

Heb je vragen?

Wil je meer weten, neem gerust contact met ons op.

Geef een reactie