Door schaarste zijn werkgevers vaak geneigd vacatures te mooi voor te stellen. Te romantisch, te gelikt, of met organisatie waarden erbij die de werkelijkheid niet dekken. Met als gevolg dat de verkeerde doelgroep van kandidaten in de recruit-mentfunnel terecht komt.
Kandidaten zijn immers hierdoor niet in staat om kritisch te beoordelen of de vacature wel echt bij hen past. En werf je niet de juiste doelgroep dan leidt dat tot teleurstellende interviews of erger, tot slechte on-boarding ervaringen. Kortom: met een zelf assessment krijg je meer kwaliteit in je recruitment funnel.
Bij een zelf assessment kan een kandidaat zelf beoordelen of de aangeboden baan en organisatie bij hem of haar past. Het zelf assessment is een krachtig en vaak onderschat instrument. Als je op een realistische manier beschrijft wat je als organisatie van een toekomstig medewerker verwacht, kan een kandidaat onderzoeken of de functie en de organisatie bij hem past. Dat is een sterk zelf selecterend mechanisme en verbetert de kwaliteit van je recruitment-funnel aanzienlijk.
Interview de beste medewerkers en beschrijf 2-3 kritische incidenten
Breng gewenste en ongewenste reactie-patronen in kaart
(Optioneel)
Ontwikkel of verrijk persona's
Vertaal content naar vorm, bv een game of een test (SJT)
Lanceer het zelf assessment en meet conversie
De basis van een goed zelf assessment is bijvoorbeeld een Realistic Job Preview. Hiermee communiceer je zo waarheidsgetrouw mogelijk wat een functie precies vraagt en wat de daadwerkelijke organisatiecultuur is.
De manier om tot een Realistic Job Preview te komen, is het houden van interviews met succesvolle medewerkers, die bij voorkeur niet langer dan 6 maanden in dienst zijn. De techniek die daarvoor wordt ingezet, is de Kritische Incidenten Methode, Critial Incident Technique. Met deze techniek kun je reactiepatronen in kritische situaties achterhalen, die in een functie het verschil maken tussen succes en falen.
Als je met de Kritische Incidenten Methode deze situaties en gewenste en ongewenste reactiepatronen hebt achterhaald kun je deze inzetten om je propositie helder te communiceren naar de arbeidsmarkt. Ook kun je de gewenste en ongewenste reactiepatronen gebruiken om een persona te ontwikkelen. Tot slot kun je kritische incidenten gebruiken om een Situational Judgement Test (SJT) te laten opstellen.
In een Situational Judgement Test (SJT) beschrijf je de situatie en vraagt je naar wat voor gedrag een kandidaat zou willen laten zien. Hiermee kan de kandidaat zelf ontdekken of diens reactiepatroon past bij de functie en de organisatie. Op die manier kunnen kandidaten zelf een heldere afweging maken over hun kans op succesvol functioneren en fit met de organisatie.
Indien jouw organisatie een self-assessment wil gaan inzetten, helpen wij bij het doorlopen van alle stappen. Van het in kaart brengen van kritische incidenten, het benoemen van reactiepatronen, tot het ontwikkelen van persona’s en het self-assessment zelf.
Een afspraak maken voor een zelf assessment?
Stuur ons een email, dan ontvang je binnen 1 werkdag een antwoord.
Of gebruik onderstaand formulier. We sturen een kopie naar je email adres.