Ordina

Lees hieronder het interview met Gert-Jan van Meer. Hij is Manager Corporate Recruitment bij Ordina en heeft een eigen kijk op de rol van assessment in het recruitment-vak.

Vraag: Waar ken je Starcheck van?

Ik ken Marco van Aarle al jaren als strategisch adviseur voor assessments en selectie vraagstukken. Marco is betrokken geweest bij het herinrichten van ons assessment landschap. Vanaf ontwerp tot de inrichting en gebruikerstraining. Met de nieuwe online tooling zijn we flexibeler geworden en is de candidate experience sterk verbetert. Marco heeft het traject deskundig begeleid, hij kent gewoon alle uithoeken van het assessment landschap. En speelt snel en betrouwbaar in op de nieuwe trends.

Toen Marco met Starcheck begon, ben ik bij Starcheck terecht gekomen. Bij Starcheck domineert immers gedrevenheid en vakmanschap. Dat spreekt me zeer aan.

Welke ambitie heb je voor Ordina naar de toekomst toe?

De arbeidsmarkt verandert in hoog tempo. Schaarste en flexibilisering spelen een dominante rol. Er is meer internationale concurrentie op de arbeidsmarkt. De kandidaten funnel zal eerder afnemen dan toenemen waardoor wij meer rendement moeten halen uit een kleinere groep kandidaten. In het recruitment proces wordt over het algemeen nog traditioneel gedacht. Dat zie je ook binnen Ordina. Wij zullen ook moeten mee veranderen. Ordina is een fantastisch bedrijf. Onze belangrijkste assets zijn onze mensen. Onze attractiviteit is essentieel, zowel bij werving als ook in het selectie-proces. Bij recruitment worden we geprikkeld door de innovatieve kant van het vak.

Dus vooral meer tooling inzetten zodat je aan de voorkant meer informatie hebt. Hiermee willen we de hiringmanager ontzorgen door een compleet pakket aan informatie te bieden over bv cognitieve vaardigheden, cultuurmatch, en technische skills.

Om de quality of hire verder te verbeteren, zullen we fors inzetten op sourcing en tegelijk ook de hiring managers trainen op interview skills en selling the job. De kandidaat centraal stellen en een proces wat gericht is op snelheid en kwaliteit.

Welke eisen stel je aan assessment bureaus?

Op de eerste plaats vind ik het belangrijk dat een bureau begrijpt wat onze uitdaging is.

Twee, ik vind het prettig als er een innovatief karakter in zit. Je ziet dat UX van de kandidaat heel belangrijk is, en dat is bij veel bureaus nog niet geland. Veel tooling sluit hier niet bij aan. Veel bureaus hebben nog niets gedaan aan gamification. Innovatie is belangrijk omdat onze doelgroep veeleisend is. Innoveren we niet, hebben we over 3-5 jaar geen aansluiting meer bij onze doelgroep. En verliezen we de slagkracht op onze IT arbeidsmarkt. Da’s gewoon rampzalig.

Ik denk dat als jullie in staat zijn om over 3 jaar nog net zo bereikbaar, meedenkend, en relaxed zijn als jullie nu zijn, dan hebben jullie een ontzettend mooie organisatie neergezet. Nu is die flexibiliteit mega, zit er bij jullie veel denkkracht, jullie visievorming is sterk. Als je dat weet vast te houden in een setting met goede mensen om je heen, dan ga je echt een heel mooi bedrijf neerzetten. En dan zijn jullie in mijn visie een van die early adaptors die die nieuwe technologie en tooling in de markt hebben gezet, en dat jullie de assessment markt hebben opengebroken.