Assessment design

Assessment design raakt de hele keten van sourcing, recruitment en development. Een enkele fout kan ervoor zorgen dat de verkeerde mensen worden aangenomen of gepromoveerd. En andersom, passende sollicitanten afhaken of high potentials vertrekken naar andere werkgevers. Bovendien zal een zwak assessmentproces als onvoldoende geloofwaardig worden ervaren. Waardoor hiring managers ‘eigen’ processen gaan ontwikkelen.

 

Assessment design is een specialistisch vak. Ons vak. We hebben er jarenlange ervaring mee bij uiteenlopende middelgrote en grote organisaties. Op basis van ons design verzamelen klanten HR data, werven zij onder latente jobseekers, nemen zij de juiste recruitment beslissingen en nemen zij, samen met hun werknemers, verantwoorde loopbaan beslissingen. Zodat het beste talent uiteindelijk matcht met het juiste werk.

5 uitgangspunten bij assessment design

Bewezen psychometrische kwaliteit

Is en blijft het nummer 1 design principe. Psychometrische tests of assessment moeten aantoonbaar robuust kunnen meten. Betrouwbaarheid en validiteit van je instrumenten dienen wetenschappelijk te zijn aangetoond. Als je assessment inzet neem je beslissingen over mensen.

Daarmee neem je een belangrijke verantwoordelijkheid op je. Alleen hoogwaardige instrumenten leiden tot structureel hoogwaardige beslissingen. Daarmee doe je recht aan je kandidaten en aan je organisatie. Weet jij wat de kwaliteit van je assessment instrumenten is?

Juiste data op het juiste moment

Wanneer dient welke psychometrische data te worden verzameld. Op één dag? Of verspreid over meerdere assessmomenten? Het is van belang om de honger naar psychometrische data goed te doseren. Logistieke issues, candidate experience en funnel-management spelen hier een rol.

Assessment design moet de candidate experience versterken

Een goed ontworpen assessment(proces) levert meer én betere kandidaten in de recruitmentfunnel op. Door leerzame en relevante feedback te bieden, zorgen (online) assessments voor naamsbekendheid en interesse onder actieve en passieve jobseekers.

Rechtmatig

Elk (deel)proces van een assessment moet getoetst worden met wet en regelgeving zoals GDPR (General Data Protection Regulation), anti discriminatie (vooral US) en de beroepscode van het NIP.

Consistent

Alle data die je verzamelt, verwerkt, weegt, interpreteert en scoort dient logisch met elkaar in verband te staan. Zodat conclusies uiteindelijk gebaseerd zijn op de juiste data en de juiste verbanden.

4 proces stappen om een assessment te ontwerpen

1

Data bepalen

2

Programma

3

Data verzamelen

4

Data optellen

Consistentie

En de kosten van een assessment?

Elke investering in het aantrekken en behouden van toptalent, levert een veelvoud aan opbrengsten op. Volgens grootschalig onderzoek van McKinsey is het verschil in productiviteit tussen “average performers” en “high performers” minimaal 50%. En de verschillen in productiviteit nemen spectaculair toe naarmate de complexiteit van het werk toeneemt. 

Kortom, de baten zijn een veelvoud van de assessment kosten. Neemt niet weg dat we bij assessment design rekening houden met een zo kosten effectief mogelijk proces. Bijvoorbeeld door een getrapt assessment programma te ontwikkelen of te adviseren over het zelf uitvoeren van assessments.